21 Δεκεμβρίου του 70 μ. Χ. επίσκοπος Φιλίππων γίνεται ο Ερμάς ( ή Ερμής ), ένα από τα σημαντικότερα πρόσωπα στην ιστορία της χριστιανικής Θρησκείας. Υπήρξε ένας από τους εβδομήκοντα αποστόλους που κατ’ επιλογήν του ίδιου του Ιησού, ανέλαβαν να κηρύττουν το λόγο του σε όλον τον τότε γνωστό κόσμο. Ο Ερμάς, θα πρέπει να ήρθε στους Φιλίππους από την περιοχή της Παλαιστίνης, αφού ο ίδιος ο Ιησούς το επέλεξε ( μαζί με τους άλλους 69 ) για να κηρύξουν το λόγο του σε όλον τον τότε γνωστό κόσμο. Είναι άγνωστη η χρονολογία γέννησής του, όπως και οτιδήποτε άλλο για τα πρώτα χρόνια της ζωής του ( φυσικά και η ημερομηνία που βάλαμε είναι υποθετική ). Από τα αρχεία της μονής Βατοπεδίου μαθαίνουμε πως το 70 μ. Χ. έγινε επίσκοπος Φιλίππων, διαδεχόμενος τον Ερμαφρόφιτο, τον πρώτο επίσκοπο Φιλίππων ( άρα ο Ερμάς ήταν ο δεύτερος ). Ο Ωριγένης, ο Ευσέβιος και ο Ιερώνυμος αποδίδουν σ’ αυτόν, το πολύ σημαντικό έργο για την χριστιανική θρησκεία << ποιμήν>>, γεγονός που αποδεικνύει την ιστορικότητα του ατόμου καθώς πολλά από τα πρόσωπα που αναφέρονται στην αρχή της χριστιανικής ιστορίας είναι φανταστικά ή έχει αλλάξει παντελώς η ιστορία τους. Επίσης στην προς Ρωμαίους επιστολή του, τον αναφέρει και ο Παύλος, προφανώς πριν γίνει επίσκοπος Φιλίππων, καθώς το 70 μ. Χ. ο Παύλος δεν ζούσε. Επιστρέφοντας στο έργο του Ερμά <<Ποιμήν>> μπορούμε να πούμε, από τη σκοπιά της χριστιανικής θεολογίας, πως το έργο αυτό δείχνει το βάραθρο, στο όποιο φέρει η αμαρτία και διεγείρει έντονα το αίσθημα της μετάνοιας και της μετά του Θεού ειρήνης. Μέχρι κάποιο χρονικό διάστημα μπορούσε να το αναγνώσει κανείς μόνο στη Λατινική μετάφραση του. Κατά τον 19ο αιώνα όμως, βρέθηκε και το ελληνικό πρωτότυπο. Ο Ερμάς παρέμεινε επίσκοπος Φιλίππων έως το 80 μ. Χ., οπότε ανέλαβε ο Βιτάλιος, έως το 107 μ. Χ. Για όσους δεν γνωρίζουν τι ακριβώς ήταν οι εβδομήκοντα απόστολοι μπορούμε να δώσουμε κάποια στοιχεία. Εβδομήκοντα Απόστολοι κατά την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία , ή Εβδομήκοντα Μαθητές κατά την Δυτική Εκκλησία φέρονται στην
Χριστιανική Θρησκεία και παράδοση οι επιπλέον των Δώδεκα Αποστόλων, εβδομήντα μαθητές - Απόστολοι που επέλεξε ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός, όπως αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (Κεφ.ι' 1-16). Οι Εβδομήκοντα αυτοί μαθητές, σύμφωνα με τη σχετική ευαγγελική περικοπή, μετά την εκλογή τους, που χρονολογικά αναφέρεται να συνέβη μετά την ευλογία των πέντε άρτων, λαμβάνοντας σχετικές οδηγίες από τον Ιησού Χριστό ανέλαβαν αποστολικό έργο μεταβαίνοντας σε διάφορους τόπους προετοιμάζοντας τους λαούς στο νέο κήρυγμα της αγάπης, της σωτηρίας των ανθρώπων και της Βασιλείας των Ουρανών, καλούμενοι εξ αυτού και "Θεοκήρυκες".
Σ΄ αυτούς με την πάροδο του χρόνου προστέθηκαν και άλλοι που επιλέχθηκαν από τους πρώτους Δώδεκα Αποστόλους όπου και αυτοί κήρυτταν το ιερό Ευαγγέλιο, ή ακολουθώντας τους πρώτους Αποστόλους, βοηθούσαν αυτούς στο έργο τους. Έτσι γρήγορα ο αριθμός αυξήθηκε πέραν των εβδομήκοντα, πλην όμως χάρη σεβασμού του αριθμού των επιλεγέντων από τον Ιησού Χριστό, όπως σημειώνει ο ιερός Θεοφύλακτος, παρέμεινε η ονομασία τους εβδομήκοντα.
Στους Εβδομήκοντα Αποστόλους περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο Ιάκωβος ο αδελφόθεος , οι Ευαγγελιστές Λουκάς και Μάρκος, οι επτά διάκονοι και άλλοι όπως ο Απόστολος Ματθίας που συναριθμήθηκε στους Δώδεκα Αποστόλους, μετά την αυτοχειρία του Ιούδα
Η Αλληγορία των Εβδομήκοντα
Ο Άγιος
Κύριλλος Α΄ Αλεξάνδρειας (περ. 378 -
περ. 444) επίσκοπος Αλεξανδρείας μεταξύ των ετών 412 και 444, επιχείρησε μια
γλαφυρή αλληγορία των Εβδομήκοντα Αποστόλων με τα εβδομήντα στελέχη που έφεραν
οι φοίνικες στην περιοχή Αιλείμ δηλώνοντας την ανάπτυξη - αύξησή τους:
"Αναβαίνοντες εις
τελειοτέραν σύνεσιν και εις αύξησιν ανατρέχοντες την πνευματικήν .., τα
εβδομήκοντα των φοινίκων στελέχη ευρήσομεν τους αναδειχθέντας δηλονότι παρά
Χριστου Μαθητάς, και ευ γε δη σφόδρα, φοίνιξι γαρ παρεικάζονται οι μετά τους
Δώδεκα όντες τον αριθμόν Εβδομήκοντα. Θαυμάζομεν δε τους Εβδομήκοντα και οιονεί
φοίνικας αυτούς είναι φαμεν, ευκάρδιον δε το φυτόν, εύριζον τε και εύκαρπον,
και αεί τοις ύδασιν εντεθηλός, τοιούτους δε και τους Αγίους είναι φαμεν.
Καθαρός μεν γαρ ο νους αυτοίς, βεβηκώς τε και εύκαρπος, και τοις νοητοίς ύδασιν
εντρυφάν ειωθώς".
Δρ. Σαββίδης
Τάσος
Κρηνίδες
Φιλίππων, 20/12/2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου